English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

۲ شوک احتمالی بزرگ به اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴

«در سایه تشدید و تعمیق منازعات و درگیری‌های ایدئولوژیک و ژئوپلتیک میان قطب‌های مختلف قدرت در جهان، هیچ بعید نیست که اقتصاد جهانی در سال 2024 با دو شگفتانه بزرگ و قابل‌توجه همراه باشد.»

 2 شوک احتمالی بزرگ به اقتصاد جهان در سال 2024

، بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه اقتصاد جهانی تاکید دارند که اقتصاد بین‌الملل در نقطه حساسی قرار گرفته است. موضوعی که تا حد زیادی تحت‌تاثیر تشدید تنش‌ها و رقابت‌های ایدئولوژیک و ژئوپلتیک در عرصه بین‌المللی و تعمیق شکاف‌ها میان قدرت‌های شرقی و غربی جهان است. موضوعی که نمودهای عینی خود را در مناطق مختلف جهان نظیر شرق اروپا (اوکراین)، غرب آسیا (جنگ غزه) و شرق آسیا (تنش‌ها در دریای چین جنوبی یا منطقه تایوان)، به عینه به نمایش گذاشته است.

مسائل و معادلاتی که همه و همه چشم‌اندازهای آتی در حوزه اقتصاد جهانی را تا حد زیادی تیره و تار کرده‌اند. در این چارچوب، برخی از گران شدن و رکوردزنی احتمالی قیمت طلا در بازارهای جهانی سخن می‌گویند و برخی دیگر نیز بر این باورند که اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی با سیلی از تورم مواجه خواهد شد. با این همه، برخی نیز بر این باورند که تحت‌تاثیر فضای تنش و درگیری در عرصه سیاست بین‌الملل، احتمال وقوع 2 رخداد بزرگ در عرصه اقتصاد جهانی وجود دارد.

رخدادهایی که می‌توان از آن‌ها به مثابه شگفتانه یاد کرد و بدون تردید با  پیامدهای قابل‌توجهی نیز همراه خواهند شد.

اولا، برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این هستند که به احتمال زیاد باید انتظار افزایش بهای انرژی را داشته باشیم. به بیان ساده‌تر با تشدید رقابت‌های ژئوپلتیک میان قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای و البته تشدید درگیری‌ها در آبراه‌های مهم بین‌المللی نظیر تنگه باب‌المندب و دریای سرخ، هیچ بعید نیست شاهد رکوردزنی‌های تازه و جدیدی در حوزه افزایش قیمت نفت و گاز باشیم.

موضوعی که به‌ویژه با توجه به تداوم یافتن جنگ‌های اوکراین و غزه، می‌تواند ابعاد جدی‌تر و گسترده‌تری نیز به خود بگیرد و آشکارتر از هر زمان دیگری، انرژی را به یک اهرم و وسیله کارآمد در دست بازیگران برجسته و موثر جهانی تبدیل کند. از این منظر، افزایش قابل‌توجه قیمت نفت به بیش از 100 دلار، سناریویی است که بسیاری از تحلیلگران نیز به آن اشاره داشته‌اند.

دوم اینکه با توجه به طرح گمانه‌زنی‌های مختلف درباره افزایش نرم تورم در اقتصادهای مطرح جهانی، برخی نیز این گزاره را مطرح می‌کنند که به احتمال زیاد، شاهد افزایش قیمت رمزارزها به‌عنوان ابزارهای نوین پس‌انداز باشیم. بسیاری از تحلیلگران حوزه اقتصاد بر این باورند که رمزارزها در حقیقت پول‌های آینده جهان هستند و ماهیت دیجیتالی آن‌ها که همسو با روندهای رو به رشد دیجیتال در اقتصاد جهانی است، می‌تواند حوزه‌ای تازه از پس‌انداز را برای افراد در اقصی نقاط جهان ایجاد کند.

البته سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها نیز باید با در نظرگرفتن برخی ملاحظات صورت گیرد، با این حال، در پی افزایش اخیر قیمت رمزارزها و به طور خاص بیت‌کوین و گذر قیمتی آن از مرز 72 هزار دلار، عده‌ای این پیش‌بینی را مطرح می‌کنند که هیچ بعید نیست در سال‌های آتی شاهد میلیون دلاری شدنِ بیت‌کوین نیز باشیم.

موضوعی که می‌تواند طی دهه آتی به وقوع بپیوندد و البته بعید نیست بازه زمانی تحقق آن محدودتر هم باشد. اگرچه این دیدگاه مخالفانی نیز دارد با این حال، در فضای کنونی جهان، بسیاری تحقق آن را یک شگفتانه بزرگ برای اقتصاد جهانی ارزیابی می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه