English

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با خبرگزاری موج:

دولت ابزاری برای تنظیم قیمت اجناس پس از کاهش نرخ ارز ندارد/ بازار به حال خود رها شده است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه نقش اصلی کنترل بازار بر دوش دولت است، گفت: وقتی قیمت ارز کاهش می یابد، باید قیمت اجناس هم پایین بیاید اما این اتفاق نمی افتد. در اینجا لازم است دولت مداخله کند ولی در عمل شاهد هستیم بازار به حال خود رها شده و دولت ابزاری برای مقابله با سودجویی ها ندارد.

دولت ابزاری برای تنظیم قیمت اجناس پس از کاهش نرخ ارز ندارد/ بازار به حال خود رها شده است

علیرضا شهبازی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره تأثیرات ماندگار نوسانات قیمت ارز بر بازار گفت: ما این مشکل را سالهاست داریم که وقتی قیمت ارز افزایش می یابد و به تناسب آن قیمت کالاها هم بالا می رود اما وقتی نرخ ارز روند نزولی پیدا می کند دیگر تغییری در قیمت اجناس بازار به وجود نمی آید. این موضوع مستقیماً متأثر از سودجویی افراد است و همین مسئله مبنایی برای گران فروشی می شود.

وی افزود: متأسفانه دولت هم هیچ برنامه ای برای مقابله با این مشکل ندارد. در حالی که دولت می تواند روی مایحتاج عمومی و کالاهای مصرفی ضروری قشر متوسط و پایین جامعه، نظارت داشته باشد و تولیدکنندگان و فروشندگان را ملزم سازد تا قیمت های واقعی را روی کالا لحاظ کنند.

نماینده مردم نهاوند تصریح کرد: نکته دیگر اینکه حتی قیمت دلار هم براساس جو روانی دچار نوسان می شود و مبنای منطقی ندارد که بگوییم فلان عامل واقعی باعث این روند شده است. لذا شرکت ها و افرادی که هیچ تعهدی به جامعه ندارند و فقط دنبال سودجویی هستند، از فضای پیش آمده در نوسان قیمت ارز سوء استفاده می کنند. دولت هم هیچ ابزاری برای فشار بر اینها ندارد تا اگر قیمت دلار در بازار کاهش یافت، آنها نیز قیمت کالاهایشان را پایین بیاورند. در حالی که وظیفه دولت نظارت، کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت هاست.

شهبازی ادامه داد: مجلس هم در این راستا می تواند از بعد نظارتی خود استفاده کند ولی همین ابزار هم موجب رنج خاطر مسئولین دولتی می شود که از سوی نمایندگان مورد سوال قرار می گیرند و یا تذکر دریافت می کنند. اما به طور کلی «کنترل بازار» وظیفه دولت است. با این حال ما اکنون شاهد هستیم بازار عملاً رها شده است و کاری برای آن انجام نمی شود. نمونه بسیار قابل لمس آن هم بازار مسکن و اجاره خانه هاست که در نبود سیاست مداخله دولت برای جلوگیری از گرانی، مردم تحت فشار شدید هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه