English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

برنامه‌های دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی استان سمنان

با توجه به مشکل کمبود آب و خشکسالی‌های پی در پی استان سمنان، برنامه اصلی دولت سیزدهم، راه‌اندازی پروژه‌هایی بوده که مستقیم بتوانند معضل کمبود آب و برق را در این منطقه برطرف کنند که البته در این زمینه موفقیت‌های قابل‌توجهی نیز به‌دست آمده است.

برنامه‌های دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی استان سمنان
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، شاید بتوان گفت اصلی­‌ترین چالش استان سمنان به‌عنوان یک استان کویری، مسئله تأمین آب پایدار برای مردم این منطقه است. در همین راستا هدف دولت سیزدهم در استان سمنان، حل اساسی این مشکل و همچنین برطرف کردن نیازمندی­‌های این استان به تأمین برق بوده است؛ از این‌رو در جریان دور دوم سفرهای استانی رئیس‌‌جمهور ، صبح روز پنجشنبه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی به همراه برخی از اعضای دولت از جمله وزیر نیرو پس از ورود به شهر سمنان، چندین پروژه در حوزه آب و برق را افتتاح کرد.

 

پروژه­‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی استان سمنان

در این زمینه، ۲ واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات در راستای مفاد ماده چهار قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مبنی بر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خود تامین، احداث پست ۶۳ تاریخانه دامغان با ظرفیت ۶۰ مگاولت آمپر، احداث پست سیار عباس‌آباد به ظرفیت ۳۰ مگاولت آمپر، احداث خط میامی- عباس آباد به طول ۶۵ کیلومتر، افزایش ظرفیت پست ۴۰۰ کیلوولت میامی به میزان ۲۰۰ مگاولت آمپر و افتتاح فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان که فاز اول آن در سفر اول رئیس­‌جمهور به سمنان در سال 1403 به بهره‌­برداری رسیده بود، از دیگر طرح‌هایی صنعت برق استان سمنان است که به صورت رسمی آغاز به‌کار کردند. همچنین با دستور رئیس‌جمهور، نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۶ هزار و ۲۴۰ کیلووات در شهرک صنعتی سمنان افتتاح شد.

 

افتتاح چندین پروژه در حوزه آب

در حوزه صنعت آب نیز طرح آبرسانی به گرمسار از ابتدای استان سمنان تا تصفیه‌خانه گرمسار افتتاح شد. اجرای ۲۳ کیلومتر لوله فولادی به قطر ۸۰۰ میلی‌متر با ظرفیت ۶۳۰ لیتر بر ثانیه برای تامین ۲۰ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی و صنعت شهرستان‌های گرمسار آرادان و شهر ایوانکی از ویژگی‌های این طرح است.

احداث ایستگاه پمپاژ به شهر جدید ایوانکی با ایجاد سه کیلومتر خط انتقال و احداث مخزن پمپاژ، احداث مخزن ۱۰۰ مترمکعبی روستای ایج، تامین آب آشامیدنی روستای ارمیان با احداث خط انتقال آب به طول ۱۸ کیلومتر و احداث مخزن هزار مترمکعبی راه‌بند مهدیشهر از دیگر طرح‌های صنعت آب و فاضلاب استان سمنان است که روز پنجشنبه با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد.

در همین راستا، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، درباره وضعیت استان گفت: «مجموع مصرف سالانه استان سمنان ۹۰ میلیون متر مکعب است و در دوره اوج مصرف یعنی دوره گرمای تابستان حدود ۱۰ میلیون مترمکعب برای تامین آب آشامیدنی استان سمنان کمبود وجود دارد. البته با مدیریت مناسب در استان طی ۲ سال اخیر این کسری آب با روش‌های گوناگون از جمله برداشت از منابع زیرزمینی جبران شد که این روش برای تأمین آب مناسب نیست.»

محرابیان با اشاره به بهره‌برداری از طرح انتقال آب به شهرستان‌های گرمسار، ایوانکی و آرادان در غرب استان سمنان اظهار کرد: «با انتقال آب حبله‌رود که پروژه‌اش امروز به بهره‌برداری رسید، حدود ۲۱ میلیون مترمکعب آب باکیفیت مناسب برای این منطقه تأمین شد و با یک خط انتقال ۲۳ کیلومتری و لوله با قطر ۸۰۰ میلیمتر عملیات در این بخش به پایداری رسید.»

نکته دیگری که وزیر نیرو در این سفر به آن اشاره کرد، برنامه دولت برای اجرای دو طرح دیگر در حوزه آب شهرستان شاهرود و سمنان است. لذا در ادامه کار دولت سیزدهم، قرار است پروژه‌های دیگری در این زمینه افتتاح شود تا مسئله آب در استان سمنان به شرایط پایداری برسد.

 

بیشتر بخوانید:

«آب» مهمترین دغدغه سمنان است/ پیگیری‌های لازم برای کاهش نرخ بیکاری استان در دستور کار قرار می‌گیرد

طرح توسعه نیروگاه برق سمنان به بهره‌برداری رسید

هشت هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی تاکنون احیا شد و به چرخه برگشته است

پروژه های عمرانی استان سمنان

 

کار ارزشمند دولت سیزدهم در رفع تنش آبی استان سمنان

همان‌طور که حجت‌­الاسلام رئیسی در سخنانش در سفرش به سمنان اشاره کرد، مسئله آب اصلی­‌ترین موضوع این استان است و بیشترین درخواست‌­ها از دولت در مسئله آب‌رسانی و رفع تنش‌های آبیِ سمنان بوده است.

تجربه تاریخی نشان می­‌دهد هر جا با کمبود آب روبه‌رو شده، شاهد تنش‌­های سیاسی و اجتماعی و همچنین معضلاتی مانند مهاجرت روستائیان به شهرها و از بین رفتن زیست‌­بوم منطقه بوده‌­ایم. در دستور کار قرار گرفتن پروژه­‌های حوزه انرژی (آب و برق) در یک استان کویری مانند سمنان امکان زیست پایدار را فراهم می‌­کند.

در همین زمینه سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان در گفت‌‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج نیز تصریح کرد:‌ یکی از دغدغه‌های ما در استان، نبود آب پایدار است، چرا که این استان حدود 18 سال است با خشکسالی مواجه شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: برای بعضی از پروژه‌هایی که نیاز به تزریق اعتبار بوده، از طرف دولت حمایت شده‌ایم که از جمله آنها حفر چاه، احداث سد، خط انتقال و... بوده، اما آنچه ما به‌ دنبال آن هستیم پیگیری تأمین آب پایدار برای استان است.

استاندار سمنان با اشاره به اثربخشی این فعالیت‌­ها، بیان کرد: در گذشته به بیش از 50 روستا در استان با تانکر آبرسانی می­‌شد که امروز تعداد آنها به 20 روستا کاهش پیدا کرده است.

بنابراین اقدامات دولت رئیسی صرفاً محدود به پروژه­‌های افتتاح شده در این سفر نبوده که در این رابطه به چند مورد مهم آن اشاره می­‌شود:

-افتتاح خط انتقالی به طول ۱۴۵ کیلومتر از شاهرود به میامی با هدف انتقال آب سد کالپوش در ماه­‌های آینده؛

-تخصیص اعتبار برای پروژه آبرسانی به سمنان با اجرای یک خط انتقال آب ۷۶ کیلومتری با قطر ۶۰۰ میلیم‌تر.

نکته پایانی آنکه اقدامات دولت در استان سمنان فقط محدود به حوزه آب و برق نبوده  و در جریان این سفر چند پروژه مهم دیگر نیز به بهره‌­برداری رسید:

-احیای ۲۰۰ واحد راکد استان؛

-واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت؛

-فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی.

لازم به ذکر است در دور دوم سفر حجت الاسلام رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد.

در دور اول سفر حجت الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ نیز بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد. بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رئیس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که افزون بر ۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه