English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۲ اتفاق بزرگ برای اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

«تحلیلگران حوزه اقتصاد بین الملل بر این باورند که روندهای جاری در اقتصاد جهانی، می توانند حامل ۲ تحول قابل‌تامل در سال 2024 باشند. تحولاتی که نوع خود بایستی با حدی از آمادگی به ویژه از ناحیه افکار عمومی نیز همراه باشند.»

۲ اتفاق بزرگ برای اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، اقتصاد جهانی در سال های اخیر روزهای پرفراز و نشیبی را سپری کرده است. در این راستا، تشدید منازعات ژئوپلیتیک در اقصی نقاط جهان و به طور خحاص در قالب رقابت و درگیری میان قدرت‌های بزرگ و متحدان آن ها، تاثیرات قابل توجهی را بر اقتصاد جهانی نیز داشته است. در این رابطه به طور خاص می‌توان به تاثیر جنگ های غزه و اوکراین بر شاخص های مهم و کلیدی اقتصاد جهانی اشاره داشت که البته همچنان نیز این اثرگذاری ها ادامه دارد.

با این همه، تحلیلگران حوزه اقتصاد بین الملل بر این باورند که روندهای جاری در اقتصاد جهانی، می توانند حامل ۲ تحول قابل‌تامل در سال 2024 باشند. تحولاتی که نوع خود بایستی با حدی از آمادگی به ویژه از ناحیه افکار‌عمومی نیز همراه باشند.

اولا، تقریبا اغلب بانک های مرکزی در جهان و همچنین تحلیلگران اقتصادی به این مساله اشاه کرده و می کنند که در سال ۲۰۲۴  بایستی انتظار وقوع موج های جدید تورمی را داشت. استدلال آن ها نیز این است که در این سال، شاهد تشدید منازعات و رقابت های راهبردی میان قدرت های بزرگ و طیف متحدان آن ها در محیط بین‌المللی خواهیم بود و همین مساله تاثیرات قابل ملاحظه ای را بر معادلات کلی اقصاد بین المللی می گذارد. در این زمینه، به طور خاص تاثیرات منفی جنگ غزه و آشوب در غرب آسیا، بر اقتصاد جهانی و تجارت جهانی، به نحو برجسته تری قابل مشاهده خواهند بود.  

نباید از یاد ببریم که قریب به ۱۲ درصد از ترافیک و تجارت کانتینری جهان از طریق دریای سرخ و تنگه باب‌المندب انجام می شود که جنگ غزه و تحرکات حوثی های یمنی در حمایت از مردم فلسطین، تا حد زیادی این عرصه را فلج کرده و انتظر می رود که این مساله تاثیرات خود را در سال جاری بر اقتصاد جهانی نشان دهد. به بیان ساده تر، انتظار می رود که پس از گذشت چند ماه، به طور خاص بتوان اثر تورمیِ گران شدن حمل و نقل دریایی برای قاره اروپا را مشاهده کرد.

البته که تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که نوع خاص سیاست های بانک مرکزی آمریکا(فدرال رزرو) در مورد نرخ بهره در اقتصاد این کشور نیز می تواند اثرات تورمی را برای اقتصاد جهانی به همراه داشته باشد(در کنار تشدید درگیری‌های بین المللی). از این رو، اینطور استدلال می شود که طلا در سال ۲۰۲۴ اوج گیری قابل ملاحظه قیمتی را تجربه می کند و به طور خاص اقتصادهای غربی نیز با چالش های جدی در حوزه تورمی رو به رو خواهند شد.

دوم اینکه برخی تحلیلگران بر این باورند که امکان دارد رمزارزها نیز در سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمتی قابل توجهی باشند. اگرچه تجربیات تاریخی نشان داده که سرمایه گذاری در بازار رمزارزها اعصاب فولادین می خواهد با این حال، برخی این استدلال را مطرح می کنند که با توجه به این مساله که رمزارزها به نوعی، پول دیجیتال و آینده محسوب می شوند و البته که گرایش عمومی به سمت ذخیره سازی آن ها از سوی دولت ها و افکار عمومی بین المللی نیز وجود دارد، پس باید انتظار افزایش قیمتی آن ها در سال جاری را داشت.

موضوعی که به طور خاص در مدت اخیر یکی از نمودهای عینی خود را در افزایش قبال توجه قیمت رمز ارز بیت‌کوین نشان داده و برخی را بر آن داشته تا از میلیون دلاری شدنِ قیمت این رمز ارز در سال های آتی خبر دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه