English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

حمایت بانک کشاورزی از کشاورزان سیستان و بلوچستان

حمایت از فعالیت کشاورزی و توسعه این بخش در سیستان و بلوچستان برغم خشکسالی حاکم بر کشور باز هم می تواند فرصت های شغلی مناسبی را برای جوانان این استان خلق کند.

حمایت بانک کشاورزی از کشاورزان سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، یافتن فرصت شغلی مناسب همواره یکی از دغدغه های جدی جوانان بوده است به همین دلیل طی دهه های اخیر شاهد مهاجرت از روستاها به شهرها و برهم خوردن بافت جمعیتی در شهرها و روستاها و برهم خوردن شرایط زیست بومی در روستاها بوده ایم.

سیستان و بلوچستان نیز یکی از استان هایی است که علیرغم داشتن ظرفیت های مناسب در زمینه دامداری و کشاورزی با دو پدیده مهاجرت و بیکاری مواجه است.

طبق آمار اعلام شده؛ سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۷۰ هزار بهره‌بردار بخش‌های کشاورزی، دامداری و صیادی بیش‌ از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات زراعی، باغی، شیلاتی و دامی تولید می‌کنند. از کل تولیدات بخش کشاورزی ۲میلیون و۷۹۴ هزار تن به محصولات زراعی، ۶۹۶ هزار تن محصولات باغی، ۱۶۵ هزار تن دام و طیور، ۲۹۴ هزار تن شیلات و ۱۸۰ هزار تن جنگل و مرتع اختصاص دارد.

سطح اراضی زراعی و باغی سیستان و بلوچستان سال زراعی جاری ۲۴۹ هزار هکتار(حدود ۵۸ درصد اراضی قابل کشت) است که از این میزان ۱۴۴ هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی و حدود ۱۰۵ هزار هکتار محصولات باغی اختصاص دارد.

حاصلخیری زمین های این استان موجب شد تا سال گذشته با وجود استمرار خشکسالی و کاهش ۱۸ درصدی سطح زیر کشت محصولات زراعی تولید این محصولات در مقایسه با سال 1400، رشد 4 درصدی داشته باشد.

نیاز به ایجاد فرصت شغلی جدید، جلوگیری از مهاجرت، ضرورت استفاده از موقعیت ژئوپلتیک این استان برای صادرات جزئی محصول، ایجاد ارزش افزوده، کمک به صادرات غیرنفتی و .... بخشی از دلایلی هستند که حمایت از بخش کشاورزی به شیوه سنتی و گلخانه ای در این استان را ضروری می سازد.

به منظور حمایت از تولید و کشاورزی در این استان؛ بانک کشاورزی آستین همت را بالا زده و به این عرصه ورود کرد تا جایی که میان «محمد کرمی» استاندار سیستان و بلوچستان و «فرشید فرخ نژاد» مدیرعامل این بانک، قرارداد اختصاص تسهیلات تلفیقی برای اجرای طرح های کشاورزی و صنایع تبدیلی در استان به امضا رسید.

طبق مفاد قرارداد منعقد شده، مقرر شد مبلغ 6هزار میلیارد ریال تسهیلات تلفیقی برای توسعه طرح های کشاورزی و صنایع تبدیلی و در راستای ایجاد اشتغال و امنیت غذایی، به طرح های این استان اختصاص یابد.تسهیلات مذکور به متقاضیان معرفی شده از سوی کارگروه مربوطه در استانداری، طبق ضوابط و مقررات و با نرخ سود ترجیهی پرداخت خواهد شد.

تخصیص منابع مالی برای ایجاد فرصت های شغلی در بخش تولید و کشاورزی بخشی از اقداماتی است که از سوی بانک کشاورزی صورت می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه