English

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال، به هیچ‌کس زمینی واگذار نمی‌‌کنیم

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ترسیب کربن از طریق کاشت درخت یکی از بهترین گزینه‌هاست، گفت: به جهت تحریم‌های ظالمانه در راستای کاهش تولید کربن، دچار سختی‌هایی هستیم، چراکه نمی‌توانیم از فناوری‌های نوین به‌درستی بهره بگیریم.

 در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال، به هیچ‌کس زمینی واگذار نمی‌‌کنیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در حاشیه پنجاهمین نشست "طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال" درباره تاریخ شروع طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال اظهار کرد: انتخاب تاریخ 11 آذر به‌جای 16 آذر به این دلیل بود که باید منتظر می‌ماندیم نهال‌هایی که خزان می‌کنند، خزان کنند و دو هفته هم از این اتفاق بگذرد. با توجه به اینکه برخی از نقاط کشور گرم است و برخی نقاط سرد و اینکه در برخی استان‌ها مانند کردستان، همدان و استان‌های دیگر، امکان کاشت مهیا بود، ما کاشت را از قبل شروع کردیم. البته در سفرهایی که داشتیم هم نهال‌هایی را کاشت کردیم.

 

11 آذر ماه، آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال

عباسعلی نوبخت ادامه داد: در برخی استان‌ها که گرمسیر هستند، مانند استان‌های جنوبی، جنگل‌کاری حرا را تقریباً به پایان رسانده‌ایم. از سویی هم درباره اینکه چه زمانی را انتخاب کنیم که حداکثر استان‌ها شرایط کاشت را داشته باشند،  در بررسی‌های  کارشناسانه به این نتیجه رسیدیم که اگر نیمه دوم آذر، یعنی شانزدهم کار را شروع کنیم، می‌تواند زمان مناسبی باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: پس از اعلام این موضوع، برخی همکاران استانی با ما تماس گرفتند و گفتند که شانزدهم آذر در استان‌شان بارندگی بسیار شدیدی دارند. اینکه این روز را جلوتر ببریم یا عقب‌تر برای ما هیچ‌ تفاوتی نداشت، اما برای کاشت نهال‌ها، یک روز هم اهمیت داشت. در این زمینه با سایر نهادها از جمله آموزش و پرورش نشست‌هایی برگزار کردیم. در نشستی با معاون وزیر، آقای ستاری‌فر هم این‌گونه مطرح کردیم که باید در این زمینه از ظرفیت‌های آموزش و پرورش هم استفاده کنیم. با رئیس جوانان هلال‌احمر، آقای حسینی نیز در این‌باره نشست برگزار کردیم.

 

کاشت نهال در یک روز مجزا برای دانش‌آموزان

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: در این نشست‌ها به این نتیجه رسیدیم که اگر روز شروع کاشت، پنجشنبه یا جمعه باشد، نمی‌توانیم از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده کنیم. شنبه، هم نخستین روز کاری است و هم می‌توان از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده کرد. در این راستا معاون آموزش و پرورش پیشنهاد داد یک روز را برای دانش‌آموزان به‌عنوان روز حضور در مدارس بدون کتاب و فقط برای کاشت نهال اعلام کنیم که در محل‌هایی که از پیش انتخاب کرده‌ایم، کاشت نهال انجام شود.

 

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در پارک خرگوش‌دره تهران 

نوبخت با بیان اینکه کاشت این تعداد نهال، یک اتفاق بزرگ در سازمان ما خواهد بود و ما سال گذشته سهمیه کاشت حدود ۴۰ میلیون اصل نهال را داشتیم، گفت: از طرفی هم، یک دعوت‌نامه از یک سازمان مردم‌نهاد از استان گیلان برای کاشت نهال برای ما فرستادند که اعلام کرده بودند اگر ممکن است در مراسمی که از قبل برای یازدهم آذر ماه برنامه‌ریزی کرده‌ا‌ند، ما هم کار کاشت نهال را شروع کنیم. در نتیجه علت اصلی انتخاب این روز همین بود که نهال‌های ما خزان کنند و می‌توانستیم تاریخ را کمی جابجا کنیم، اما برای کاشت نهال یک هفته زمان هم مهم بود؛ بنابراین تاریخ شانزدهم آذر انتخاب شد.

نوبخت تصریح کرد: برای شروع این کار در شهر تهران، فعلاً پارک خرگوش‌دره را انتخاب کرده‌ایم، به این دلیل که این پارک از نظر امکانات و خدمات‌دهی به مردم و همچنین عرصه قابل کاشت، خیلی خوب است. البته ممکن است در آغاز کار در یکی دو استان‌، قادر به کاشت نهال نباشیم، اما مهم این است که اصل کار در این روز شروع شود و در سایر استان‌ها نیز ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: تجربه شروع کار در سنوات گذشته در سازمان منابع طبیعی وجود داشت و ما در عرصه‌های خودمان کاشت نهال داشته‌ایم اما امسال همه پای کار آمدند و من از شما نیز می‌خواهم حمایت و تبلیغ کنید. در حال حاضر این آمادگی را داریم که برنامه‌ریزی کنیم و هنگام شروع کار در خدمت رسانه‌ها باشیم.

 

پیشتازی زنان در کاشت نهال 

معاون وزیر جهاد کشاورزی نقش زنان در کاشت نهال را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: خانم‌ها در کاشت نهال همت خوبی دارند . به‌عنوان نمونه در یکی از روستاهای اطراف کرمانشاه دیدم که خانم‌ها کل روستا را تبدیل به نهالستان کرده بودند و نهال‌هایی که در خانه داشتند انصافاً از نهال‌های ما شاداب‌تر بود.

 

استقبال هنرمندان به‌عنوان سفیران طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال

نوبخت اظهار کرد: بدون در نظر گرفتن هیچ‌گونه تفکر سیاسی، به کاشت این نهال‌ها در کشورمان نیاز شدیدی داریم و اگر مردم خودشان این نهال‌ها را بکارند، برای مراقبت از آنها هم بیشتر وقت می‌گذارند.  چندی پیش هنرمندان در قالب انجمن آمدند و با ما صحبت کردند تا به یاد هنرمندان تازه فوت شده ازجمله آقایان داریوش مهرجویی و آتیلا پسیانی ، یک مسابقه بین هنرمندان و فوتبالیست‌های پیشکسوت بگذارند و به یاد این‌ها نهال بکارند. برخی فوتبالیست‌ها نیز به اینجا آمدند و اعلام کردند که حاضریم سفیر طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصل نهال بشویم. اینها نشان می‌دهد که واقعاً درخت به‌معنای واقعی یک چتر مهربانی است که توانسته رفاقت و صمیمیتی بین ه آحاد مردم ایجاد کند.

 

اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه برای  کاشت نهال

وی درباره بودجه این طرح بیان کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال، یک طرح جدید بود که در این حجم انجام می‌شد و ما توانستیم یک ردیف بودجه‌ای را در بودجه سالانه کشور برای آن بگیریم و عدد آن برای ما مهم نبود، چراکه در سال‌های آینده می‌توان این عدد را افزایش داد. اگر این کار را به‌درستی انجام دهیم، اعتمادی هم در بین مسئولان که اعتبارات را می‌دهند به خودمان ایجاد می‌کنیم. امسال ۲۵۰ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفتند، اما اعتباری که لحاظ شد ۲۳۷ میلیارد تومان بود که فعلاً تخصیص داده نشده است، اما قطعاً تخصیص داده می‌شود و تخصیص آن نیز احتمالا کامل خواهد بود.

 

 ۲۵ درصد از اعتبارات آبخیزداری برای بخش بیولوژیک

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این زمینه تاکنون جلساتی را با ۷۰ دستگاه داشته‌ایم و چندین بار هم با صاحبان صنایع جلسه برگزار کرده‌ایم. صنایع می‌توانند کمک کنند. به‌عنوان مثال، هلدینگ خلیج‌فارس پذیرفت که هزینه کاشت ۱۰۰ میلیون اصل نهال را تقبل کند. ما این هزینه را براساس استانداردی که گفتیم برای هر نهال هزینه‌ای برابر با ۱۰۰ هزار تومان باشد در نظر گرفته‌ایم و در واقع این مجموعه رقم بزرگی را برای کاشت نهال کمک کرد. البته هنوز ریالی از این مبلغ به دست ما نرسیده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: این رقم برای زمانی است که ما زیرساخت نداشته باشیم، اما ما در همان بخش دولتی ۱۲۶ نهالستان جنگلی و ۴۰ نهالستان بیابانی هم داریم و همین فراهم بودن زیرساخت‌ها کمک بزرگ به کاهش هزینه تولید نهال می‌کند. لذا درست است که این هزینه را برای ۱۰۰ میلیون نهال گرفتیم، اما شاید بتوان همین هزینه را برای ۲۵۰ میلیون اصل نهال نیز هزینه کرد.

نوبخت گفت: از طرفی هم ما اعتبارات آبخیزداری را داریم و معاونت آبخیزداری نیز در این زمینه به این نتیجه رسیدند که ۲۵ درصد اعتبارات آبخیزداری را برای بخش بیولوژیک در نظر بگیرند که هم شامل مرتع و هم جنگل است. 

 

 وزارت صمت دنبال منابع طبیعی بیایند و در راه ترسیب کربن هزینه کنند

وی درباره نقش مشارکت اجتماعی کشورها در راه حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی گفت: در ایران معمولا شرکت‌ها و صنایع به‌دنبال کارهای عمرانی مانند ساخت مدرسه یا درمانگاه می‌روند که بیشتر دیده شود. در کشورهای دیگر فراسرزمینی نگاه می‌کنند و در زمینه محیط‌زیست و منابع طبیعی حتی در سایر کشورها فعالیت انجام می‌دهند. این دیدگاه مسئولیت‌پذیری در زمینه محیط‌زیست و منابع طبیعی هنوز در کشور ما جا نیفتاده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: کشورهای دیگر کربن تولید می‌کنند و در کنار آن ترسیب و جذب کربن نیز انجام داده و برای آن پول خرج می‌کنند، اما این دیدگاه هنوز در کشور ما جا نیفتاده است و این مسئله باید از جانب وزیر محترم صمت که متولی صنایع هستند، پیگیری شود و از تمام نهادهایی که تولیدکننده کربن و آلاینده هستند، بخواهند که به‌دنبال منابع طبیعی بیایند و در راه ترسیب کربن هزینه کنند. یک زمینه این همکاری نیز در همین کاشت یک میلیون اصل نهال است.

 

منابع طبیعی با هیچ‌کس تعارف ندارد

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تأکید کرد: منابع طبیعی با هیچ‌کس تعارف ندارد و در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیون درخت به کسی به هیچ‌کس زمینی واگذار نمی‌کند. حداقل تا زمانی که ما در سازمان هستیم، هیچ زمینی واگذار نمی‌شود، اما می‌توانیم احاله مدیریت بکنیم که این هم برای کسانی است که بخواهند زراعت چوب کنند. برای کارهایی نظیر احیا و غنی‌سازی اراضی جنگلی، ما حتی احاله مدیریت هم نمی‌کنیم، بلکه این‌ها را  به شرکت‌های تعاونی محلی می‌دهیم.

 

همه کشورها مکلف به کاهش تولید کربن‌ هستند

نوبخت ادامه داد: برای این کار ماده قانونی داریم و بند ب ماده ۲۹ به ما اجازه می‌دهد مردم در این شرکت تعاونی‌ها بیایند و نهال را از ما بگیرند و در عرصه بکارند. ما به صاحبان صنایع اجازه می‌دهیم تا پول کاشت و نگهداری نهال در عرصه‌ها را بدهند. در ازای آن به  شرکت یا کارخانه‌ای که این کار را کرده، اجازه می‌دهیم در محدوده‌ای که نهال کاشته تابلو بزند و بگوید که این کار را در قالب مسئولیت اجتماعی انجام داده است. این موضوع زمانی مهم می‌شود که از سال ۲۰۳۰ به بعد کنوانسیون تغییر اقلیم بگوید مثلاً فلان صنایع باید در کشور ایران تعطیل شود، چون تولیدکننده کربن است؛ آن‌گاه صنایع با این ادبیات می‌تواند بگوید که من اگر تولید کربن کرده‌ام در فلان نقطه نیز به صورت مستند، ترسیب کربن را انجام داده‌ام.

وی در این زمینه توضیح داد: زمانی که در سال ۱۹۹۸ کنوانسیون تنوع زیست شکل گرفت، همه کشورها را مکلف به این کرد که میزان تولید کربن‌شان را کاهش بدهند. در این راستا کشور ایران هم عضو کنوانسیون تغییر اقلیم شده است. به تبع این کنوانسیون پیمان‌هایی مانند کیوتو و بحث پاریس نیز منعقد شد که ما هنوز به عضویت پاریس در نیامده‌ایم، اما در کیوتو عضویت داریم. براساس این کنوانسیون‌ها و پیمان‌هایی که ما به عضویت آن درآمده‌ایم و فرایند قانون‌گذاری به استناد ماده ۹ قانون مدنی که در مجلس شورای اسلامی طی شده است، کاهش کربن به‌عنوان حقوق داخلی ما تلقی شده و کشور ما ملزم است که این قوانین را اجرایی بکند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: در همین راستا در قانون هوای پاک نیز در سه ماده آمده و تصریح کرده که ما باید میزان سرانه پوشش گیاهی را افزایش بدهیم. بنابراین قوانین کاملاً مشخص است و ما تکلیف قانونی داریم.

 

صنایع کشور مکلف به اجرای مسئولیت اجتماعی‌شان باشند

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره مسئولیت اجتماعی صنایع گفت: بحث شرکت‌ها بسیار مهم است. شرکت‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی‌شان دو نوع مسئولیت دارند که مسئولیت داوطلبانه و مسئولیت قانونمند و تکلیفی است. در دنیا اکثر شرکت‌ها مکلفند در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خودشان بیایند و در بحث فضای سبز و ترسیب کربن کار بکنند یا اینکه بیایند میزان آلایندگی خود را به شدت کاهش بدهند، اما در کشور ما به جهت تحریم‌های ظالمانه که علیه ما اعمال شده، ما در راستای کاهش تولید کربن دچار سختی‌هایی هستیم و به این خاطر نمی‌توانیم از فناوری‌های نوین به‌درستی بهره بگیریم.

 

در برنامه هفتم توسعه به طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال پرداخته نشد

نوبخت تأکید کرد:  ترسیب کربن از طریق کاشت درخت یکی از بهترین گزینه‌ها جهت این است که ما بتوانیم میزان ترسیب کربن‌مان را افزایش بدهیم و یک متعادل‌سازی بین میزان تولید و میزان ترسیب کربن داشته باشیم. در این راستا لازم است مجلس شورای اسلامی به دستگاه‌های بخش خصوصی تکلیف بکند که در راستای تکالیف بین‌المللی خودشان بیایند و مشارکت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه متاسفانه به این موضوع مهم پرداخته نشده بود، اما در کارگروهی که بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت شکل گرفت، مقرر شد که در یکی از بندهای مربوط به فعالیت‌های امنیت غذایی میزان افزایش پوشش گیاهی را ارتقا بدهند تا بتوانیم از این بخش در راستای تولید یک میلیارد درخت بهره بگیریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه